Festival μηδέν

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Το Festival Μηδέν επιστρέφει με ζωντάνια στο Ιστορικό Κέντρο Καλαμάτας για να παρουσιάσει το νέο του πρόγραμμα σύγχρονης βιντεοτέχνης. Ανήσυχες φωνές από κάθε γωνιά του πλανήτη

θα είναι εκεί μέσα από τις δημιουργίες τους για να μοιραστούν μαζί μας δραστικές εικόνες γεμάτες όνειρα, επιθυμίες, προβληματισμούς και αγωνίες, ανοίγοντας ένα παράθυρο απ’ όπου ίσως μπορούμε να αντλήσουμε δύναμη και αισιοδοξία.

Η φετινή 8η κατά σειρά διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί στις 5, 6 και 7 Ιουλίου 2012 στην πλατεία Αμφείας (9.30 μ.μ.) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, όπως πάντα.

Φέτος συγκεντρώθηκαν περίπου 1500 συμμετοχές από όλο τον κόσμο, ενώ στις τρεις βραδιές του φεστιβάλ θα προβληθούν συνολικά 216 έργα από 45 χώρες.

Θα παρουσιαστούν οι θεματικές ενότητες βιντεοτέχνης «[Un]natural disaster», «There's a room in the elephant», «99%», «YOU & i», «StayStill», «Dream a little dream», «How to Art», «2084», «Locall calling!» και «Now you see me... now you don't» σε επιμέλεια της καλλιτεχνικής ομάδας του φεστιβάλ.

Παράλληλα με το κυρίως πρόγραμμα θα παρουσιαστούν σημαντικά φεστιβάλ, πλατφόρμες και ομάδες του εξωτερικού όπως: Art:screen (Σουηδία), Nova (Βόρειες Χώρες), Atopia (Νορβηγία), CologneOFF / Cologne International Videoart Festival (Γερμανία) και Madatac (Ισπανία).

Επιπλέον, σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας θα παρουσιαστεί το Animacall, ένα διεθνές project για την τέχνη του κινουμένου σχεδίου από το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), ενώ αργότερα μέσα στον Ιούλιο, μία ακόμα ενότητα με τίτλο Anim[n]ation θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του 6ου Φεστιβάλ Δρόμου που διοργανώνει στο Πάρκο Σιδηροδρόμων το Κέντρο Νέων Καλαμάτας.

Το Festival Μηδέν, το πρώτο ελληνικό φεστιβάλ βιντεοτέχνης που πραγματοποιείται σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους, είναι μια ανεξάρτητη ετήσια διοργάνωση για τη βιντεοτέχνη και τα νέα μέσα, που έχει σαν βάση την Καλαμάτα. Το φεστιβάλ οργανώνει και διαχειρίζεται μια ομάδα εικαστικών καλλιτεχνών, με κοινό πεδίο δράσης τη βιντεοτέχνη.

Ξεκινώντας από το 2005, το Festival Μηδέν έχει πλέον καθιερωθεί ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και επιτυχημένα φεστιβάλ βιντεοτέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αποτελώντας έναν σημαντικό πόλο πολιτιστικού ενδιαφέροντος για την ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή βιντεοτέχνη.

Μια πιο αναλυτική ματιά στο φετινό πρόγραμμα

 

ΠΡΟΒΟΛΗ Α

 

[Un]natural disaster | 5/7

Ανθρώπινη μανία, προσωπικές τραγωδίες, καθημερινή «παράνοια», φυσικές καταστροφές... με τρόπο αφύσικο και φόντο ένα στείρο, ζοφερό μέλλον.

 

There's a room in the elephant | 5/7

Υπάρχει κάτι που συμβαίνει, αλλά δεν ξέρεις τι είναι αυτό ή ακριβέστερα προσποιείσαι πως δεν ξέρεις. Είναι κάτι τόσο εμφανές, τόσο πανταχού παρών και αναπόδραστο και παρ’ όλ’ αυτά κάνεις πως δεν το βλέπεις. Κι όμως υπάρχει χώρος...

 

99% | 5/7

Από το παγκόσμιο κίνημα «Occupy» που αυθόρμητα υιοθέτησε το ποσοστό 99% ως αφετηρία, ελάχιστη πολιτική πλατφόρμα, πλαίσιο και ανάλυση, αναδεικνύοντας το παράλληλα σε κεντρικό πολιτικό σύνθημα και αίτημα ανατροπής, περνάμε στη δημιουργική του διάχυση σε επιμέρους θέματα, προσωπικά και ταυτόχρονα συλλογικά, τοπικά και ταυτόχρονα παγκόσμια, στις υπερβατικές έως πολύ συχνά αυθαίρετες διαδρομές της βιντεοτέχνης.

 

YOU & i | 6/7

Μια ενότητα που μεγαλώνει το εσύ και μικραίνει το εγώ; Διαπροσωπικές σχέσεις, αντιστροφές, συγκρούσεις που εναλλάσσουν τη μοναξιά με το χιούμορ και τη σκληρότητα με το παιχνίδι. Τίθεται θέμα νικητή;

 

StayStill | 6/7

Προσωπικοί κόσμοι που τέμνονται διαρκώς και γίνονται προσωπικές και κοινωνικές σχέσεις και ξανά πάλι προσωπικοί κόσμοι. Νήματα που ενώ ξετυλίγονται διατηρούνται σε μια παράξενη ακινησία, αψηφώντας το ακόμα πιο παράξενο περιβάλλον.

 

Dream a little dream | 6/7

Πόσο animation είναι τα όνειρα σου; Το σύγχρονο animation στην εποχή του διαδικτύου γίνεται ακόμα πιο δημοφιλές ανάμεσα στους δημιουργούς αλλά και στο κοινό. Πρωτότυπες τεχνικές και πολύμορφες προσεγγίσεις σε έργα που αποπνέουν μια έντονη διάθεση σκιαγράφησης ενός προσωπικού σύμπαντος.

 

How to Art | 7/7

Ο κόσμος της παγκόσμιας τέχνης διαστέλλεται συνεχώς στην ψηφιακή εποχή, με αποτέλεσμα ο όγκος της να έχει ξεπεράσει κάθε φαντασία. Κάποιοι μιλούν ήδη για μια ψηφιακή κακοφωνία. Ταυτόχρονα, έχουν διογκωθεί και τα σχετικά ερωτήματα: είναι αυτό τέχνη, πώς κάνεις τέχνη, πώς αντιμετωπίζεις ένα έργο ή μια καλλιτεχνική χειρονομία, τι είναι οι επιμελητές και πώς λειτουργεί το περίφημο «χρηματιστήριο της τέχνης»; Όλα όσα θα θέλατε να μάθετε (ή δεν θα θέλατε να ξέρατε ποτέ) για τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης!

 

2084 | 7/7

Με αφετηρία την ευθεία αναφορά στο έργο «1984» του Τζορτζ Όργουελ, η συγκεκριμένη ενότητα αποτελεί την πρόσκληση του Festival Μηδέν σε μια επαναπροσέγγιση του μέλλοντος και της δυστοπικής του πιθανότητας. Ένας φουτουρισμός που δεν εξαντλείται στην απόκοσμη αρχιτεκτονική και τα ερείπια του παρελθόντος αλλά επεκτείνεται στις εκφράσεις του προσώπου.

Μια σύντομη ιστορία του μέλλοντος, εδώ και τώρα.

 

 

ΠΡΟΒΟΛΗ Β

 

Cologne OFF: 60x60 - 1#minuteCologne | 5/7

Το φεστιβάλ CologneOFF και το 1#minuteCOLOGNE (Cologne One Minute Film Festival) παρουσιάζουν την ενότητα 60x60, μια επιλογή με 60 βίντεο του ενός λεπτού, σε επιμέλεια του Wilfried Agricola de Cologne, με τον οποίο το Festival Μηδέν συνεργάζεται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά.

 

Madatac: VIDEOsPAIN (VIDEOeSPAÑA) | 5/7

Το φεστιβάλ Madatac (από τη Μαδρίτη) παρουσιάζει ένα καυστικό, περίεργο, κριτικό και γοητευτικό αφιέρωμα στο «σωματικό βίντεο» μέσα από έργα καλλιτεχνών από την Ισπανία και από τις ισπανόφωνες χώρες γενικότερα, στα οποία η πραγματικότητα μπερδεύεται με το ονειρικό στοιχείο, οδηγώντας μας, μέσα από διαφορετικούς δρόμους, στην αποκάλυψη κρυμμένων συναισθημάτων. Την ενότητα επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Madatac, Iury Lech.

 

Actus - ταινία μικρού μήκους | 5/7

Ένα ζευγάρι «παγιδευμένο» σε μια συζήτηση για ένα κέικ γενεθλίων και για βαφές νυχιών, σε ένα βίντεο που ερευνά τα θολά όρια μεταξύ αναπαράστασης και πραγματικότητας. Η αναπαράσταση, ο χρόνος και ο χώρος χρησιμοποιούνται με τρόπο που προκαλεί την παραδοσιακή σχέση ταινίας και θεατή.

Η Kika Nicolela είναι καλλιτέχνης και κινηματογραφίστρια από τη Βραζιλία. Το έργο της περιλαμβάνει βίντεο, εγκαταστάσεις, performance, πειραματικά ντοκιμαντέρ και φωτογραφία. Από το 2008, επιμελείται και συντονίζει το Exquisite Corpse Video Project, ένα συνεχιζόμενο συνεργατικό πρότζεκτ για βίντεο στο οποίο συμμετέχουν περισσότεροι από 70 καλλιτέχνες από 25 χώρες.

 

ATOPIA: Βιντεοτέχνη από τη Νορβηγία, 1960-90 (The Highlights) | 6/7

Η ATOPIA θα παρουσιάσει στο Festival Μηδέν ένα πρόγραμμα 68 λεπτών αφιερωμένο στην ιστορία της Νορβηγικής βιντεοτέχνης, σε επιμέλεια του Farhad Kalantary.

Το πρόγραμμα συγκεντρώνει έργα-κλειδιά για την ιστορία της Νορβηγικής βιντεοτέχνης, από την περίοδο 1960 έως το 90. Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος του μεγαλύτερου ερευνητικού εγχειρήματος της ATOPIA με τίτλο «Retrospective: Film & Video Art Norway», ένα μακροπρόθεσμο ερευνητικό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει εκθέσεις, προβολές, σεμινάρια και εκδόσεις.

H ATOPIA αποτελεί μια πρωτοβουλία καλλιτεχνών με έδρα το Όσλο. Είναι ένα ερευνητικό κέντρο, με δικό του εκθεσιακό χώρο, αφιερωμένο στην ανάπτυξη του πειραματικού κινηματογράφου και της βιντεοτέχνης στη Νορβηγία.

 

Η παρουσίαση της ATOPIA στο Festival Μηδέν 2012 πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Νορβηγικής Πρεσβείας στην Ελλάδα και του Νορβηγικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Art:screen: βιντεοτέχνη από τη Σουηδία | 6/7

Το Art:screen είναι μια πλατφόρμα μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την ανάδειξη σύγχρονης βιντεοτέχνης από Σουηδούς καλλιτέχνες, αλλά και μια πλατφόρμα ανταλλαγής και διαλόγου με καλλιτέχνες και επιμελητές απ’ όλο τον κόσμο.

Αποτελεί μια πρωτοβουλία των Σουηδών καλλιτεχνών Jonas Nilsson and Eva Olsson, οι οποίοι επιμελήθηκαν για το Festival Μηδέν μια ενότητα με έργα Σουηδών καλλιτεχνών, με θέμα «In This World». Το πρόγραμμα τους οπτικοποιεί τις ευμετάβλητες μορφές φαντασιώσεων χωρίς όρια -συχνά συνδυάζοντας στοιχεία βιντεοτέχνης και ντοκιμαντέρ- εξερευνώντας νέους τρόπους θέασης της πραγματικότητας και της φύσης, όπου η πολιτισμική, κοινωνική και προσωπική ματιά παίζει σημαντικό ρόλο. Η δύναμη, το χιούμορ και οι περίεργες ιστορίες χρησιμοποιούνται σε ορισμένες περιπτώσεις για να δώσουν έμφαση σε μια περισσότερο εσωτερική προσέγγιση.

 

NOVA: The Right Way to Be | 6/7

Το «The Right Way to Be» (ο σωστός τρόπος να υπάρχεις) είναι ένα πρόγραμμα με έργα καλλιτεχνών που συμμετέχουν στο δίκτυο NOVA (Northern Video Art Network), ένα δίκτυο για καλλιτέχνες από τις Βόρειες Χώρες. Το πρόγραμμα επιμελούνται η Kristin Scheving και η Juha van Ingen.

Η ενότητα παρουσιάζει έργα από τη Φιλανδία, την Ισλανδία και τη Σουηδία που έχουν σαν κοινό χαρακτηριστικό τους τη χρήση της performance ή μια μορφή δράσης. Διαπραγματεύονται μια σειρά διαφορετικών θεμάτων αλλά ένα επιπλέον κοινό χαρακτηριστικό είναι η «ανθρωπιστική» τους χροιά, το ότι εστιάζουν στη διάδραση μεταξύ των ανθρώπων, είτε αυτή συμβαίνει στο δημόσιο χώρο, είτε στη φύση (η οποία για πολλούς βόρειους καλλιτέχνες έχει μια ιδιαίτερη σημασία), είτε στο διαδίκτυο. Έννοιες και αισθήσεις όπως η κενότητα, η δύναμη, η συνύπαρξη με τους άλλους, η επιθυμία, η απώλεια, η νοσταλγία, το παιχνίδισμα, η τυραννία της πληροφορίας και η υστερία του σύγχρονου συνθέτουν μια εικόνα της σύγχρονης ζωής και ένα παζλ συναισθημάτων.

 

Local calling! | 7/7

Έργα καλλιτεχνών και δημιουργών που κατάγονται, έχουν ζήσει ή έχουν οποιαδήποτε σχέση αγάπης-μίσους με την Καλαμάτα. Για δεύτερη φορά στο Festival Μηδέν μια ενότητα που έχει στόχο να δημιουργηθεί ένα δίκτυο επικοινωνίας και να αναδειχθεί ένα πολύμορφο καλλιτεχνικό δυναμικό που έχει ως αφετηρία την Καλαμάτα με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

 

Now you see me... now you don't | 7/7

Στιγμιότυπα, μνήμες, χώροι, κινήσεις και εικόνες που συνυπάρχουν μεταξύ ποιητικότητας και κυριολεξίας, μεταξύ απουσίας και παρουσίας. Από το σκοτάδι και την απειλή κινούμαστε σε μια σπείρα που περνάει απότομα στο χρώμα και το φως και πάλι πίσω.

 

Το παιχνίδι της φτώχειας | 7/7

Το ντοκιμαντέρ αυτό βασίστηκε στο ομότιτλο ραδιοφωνικό ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Κουτσουρέλη και κείμενα Ηλία Μαρμαρά και Δημήτρη Δαλδάκη (Ελλάδα 2011). Προτάθηκε για βράβευση στο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Μέσων PRIX EUROPA 2011 στο Βερολίνο.

Ο Δημήτρης Δαλδάκης γράφει:

«Μέσα στο κλίμα που καλλιέργησε η χρηματοπιστωτική μόδα ξεχάσαμε τι σημαίνει πρωτοπαραγωγική ανάγκη. Και βρεθήκαμε, όλοι, φτωχοί παίχτες να ποντάρουμε για το ποιος θα σωριαστεί και ποιος θα μείνει όρθιος.

Μέσα στο πλαίσιο της γενικής ανησυχίας για το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου, της γενικής ανησυχίας για το μέλλον της σύγχρονης Ευρώπης, ο Ηλίας Μαρμαράς και ο Δημήτρης Δαλδάκης παρουσιάζουν το ντοκιμαντέρ “Το Παιχνίδι της Φτώχειας”.»

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Animacall, the animation project 2011 | 5-7/7

Κεντρικό Πρόγραμμα. Αλφαβητική προβολή 80 βίντεο animation (διάρκεια προγράμματος: 4 ώρες).

Το Animacall, the animation project 2011 είναι μια παραγωγή του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και πρωτοπαρουσιάστηκε το 2011.

Το κεντρικό πρόγραμμα του πρότζεκτ προέκυψε έπειτα από ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής η οποία απευθύνθηκε σε Έλληνες και ξένους animator παγκοσμίως με αφορμή τη διοργάνωση του αφιερώματος στην τέχνη του animation από το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (30 Μαρτίου – 5 Ιουνίου 2011) που είχε σαν στόχο να αναδειχθούν οι πιο πρόσφατες εξελίξεις, τα πεδία εφαρμογής και ο εκφραστικός πλούτος της τέχνης του animation σε διεθνές επίπεδο.

Επιμελητές του Animacall, the animation project 2011 ήταν η Συραγώ Τσιάρα, διευθύντρια του ΚΣΤΘ και η Δόμνα Γούναρη, επιμελήτρια του ΚΣΤΘ.

 

Μέρες και ώρες προβολών του Animacall στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας:

Πέμπτη 5 Ιουλίου (14.00-18.00), Παρασκευή 6 Ιουλίου και Σάββατο 7 Ιουλίου 2012 (12.00-16.00).

Το Αρχαιολογικό Μουσείο στεγάζεται στο κτήριο της Παλαιάς Δημοτικής Αγοράς στη διεύθυνση Μπενάκη & Αγίου Ιωάννου, στο Ιστορικό Κέντρο Καλαμάτας (πίσω από τους Αγίους Αποστόλους).

Η εκδήλωση συνδιοργανώνεται με το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας.

 

Anim[n]ation | 27-29/7

6ο Φεστιβάλ Δρόμου Καλαμάτας, 27-29 Ιουλίου 2012, Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας.

Το animation στις διάφορες εκδοχές και τεχνικές του αποτελεί μια κοινή παγκόσμια γλώσσα. Animators από 20 χώρες συναντιούνται σε μια επιπλέον ενότητα του Festival Μηδέν, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε μια εναλλακτική νεανική διοργάνωση που έχει γίνει πλέον θεσμός στην Καλαμάτα.

Το Φεστιβάλ Δρόμου ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2009 ως μια ιδέα που έγινε πράξη σε ανοιχτούς χώρους της Καλαμάτας φιλοξενώντας μια σειρά από δρώμενα, ενώ φέτος αποκτά και διεθνή χαρακτήρα. Είναι μια πρωτοβουλία του Κέντρου Νέων Καλαμάτας που πραγματοποιείται με τη συνεργασία πολλών τοπικών φορέων.

 

Καλλιτεχνική ομάδα Festival Mηδέν 2012:

 

Επιμέλεια: Γιούλα Παπαδοπούλου – Γιώργος Δημητρακόπουλος

Επιμέλεια ενότητας «[Un]natural disaster»: Σταύρος Καπέτης

Επιμέλεια ενότητας «YOU & i»: Μαρία Μπουρίκα

Αφιερώματα & συνεργασίες: Γιούλα Παπαδοπούλου

Επεξεργασία DVD/βίντεο: Σταύρος Καπέτης

Γραφιστικός σχεδιασμός: T.N.

Ιστοσελίδα: Χρήστος Τσαμαρδάς

Συνεργάτες: Μαργαρίτα Σταυράκη, Σιμπέλ Αμέτ, Σταυρούλα Μπάκα, Νίκος Συρίγος, Φιλάρετος Βούρκος

Η εικόνα της αφίσας είναι από το έργο του Patrick Gofre «No name no title», Ολλανδία 2011.

Πληροφορίες: www.festivalmiden.gr | Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Εργαστήρι Ονείρων Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2012 »
You are here