Πανελλήνιες 2012: Χρήσιμες συμβουλές για μαθητές και γονείς

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(8 ψήφοι)

Βρισκόμαστε λίγο πριν από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι μαθητές φτάνουν στο τέλος του Γολγοθά, καθώς αυτές οι εξετάσεις αποτελούν, καλώς ή κακώς, το εισιτήριο για το όνειρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το Must μίλησε με δύο άτομα που σίγουρα έχουν πολλά να πουν: την ψυχολόγο και σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού Γιώτα Παπαγεωργίου και το φιλόλογο και ιδιοκτήτη φροντιστηρίου, Πάνο Λέλο.

 

ΓΙΩΤΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά με το άγχος εξετάσεων
Απλές συμβουλές που φέρνουν αποτέλεσμα

Ø Όταν κρατάμε το λόγο μας και τηρούμε τις υποσχέσεις που δίνουμε στα παιδιά, αυτά μαθαίνουν ότι μπορούν να βασίζονται σε μας και αυτό τους προσφέρει το αίσθημα της ασφάλειας

Ø Σεβόμαστε την προσπάθεια του παιδιού μας όταν δεν καβγαδίζουμε μπροστά του, δεν ακούμε ραδιόφωνο στη διαπασών, δε γεμίζουμε το σπίτι καπνό από τα τσιγάρα μας. Προσπαθούμε να είμαστε σταθεροί στις ώρες που βρισκόμαστε στο σπίτι, έτσι ώστε το παιδί μας να ξέρει πότε μπορεί να μας βλέπει. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να μας νιώθουν κοντά τους, ακόμη κι αν δεν κάνουμε κάτι μαζί τους.

Ø Σταματήστε:

1. Σταματήστε να μιλάτε για τις επιδόσεις του παιδιού σας ή για τις δικές σας αγωνίες σε φίλους και γνωστούς μπροστά στο παιδί σας.

2. Σταματήστε να λέτε στο παιδί σας «Δεν είσαι καλό παιδί γιατί δε διαβάζεις», «Δε σε αγαπώ γιατί δεν είσαι καλός μαθητής». Θυμηθείτε ότι όλοι οι άνθρωποι αξίζουν, ανεξάρτητα από το αν υπήρξαν καλοί ή κακοί μαθητές.

3. Σταματήστε την κριτική. Βγείτε από το ρόλο του δικαστή, του χωροφύλακα και του αρχιστράτηγου.

4. Σταματήστε να χρησιμοποιείτε τη λέξη «αλλά». «Σε αγαπώ, αλλά δεν είσαι καλός μαθητής». Αυτά τα δύο δεν έχουν σχέση μεταξύ τους και θα πρέπει να λέγονται σε άλλη πρόταση το καθένα και ίσως σε διαφορετική στιγμή.

Ø Δώστε ενθαρρυντικά μηνύματα χωρίς «αλλά». «Είσαι σπουδαίο παιδί», «Προσπαθείς πολύ», «Έχεις κάνει μεγάλη πρόοδο», «Έχεις μεγάλες πιθανότητες να πετύχεις», «Συνέχισε, πας καλά».

Ø Δώστε απλόχερα το μήνυμα της αγάπης. Η αγάπη του γονιού είναι η μόνη αγάπη που προσφέρεται άνευ όρων. Όλα τα παιδιά τη δικαιούνται: «Σε αγαπώ όπως είσαι».

Ø Κάντε κάτι κάθε φορά που σας δίνεται η ευκαιρία: κλείστε τα μάτια σας και φανταστείτε το παιδί σας να πετυχαίνει το στόχο του. Φανταστείτε το χαμογελαστό και χαρούμενο. Κρατήστε αυτή την εικόνα στο μυαλό σας μέχρι να την ευχαριστηθείτε και μετά σιγά-σιγά ανοίξτε τα μάτια σας.

Ø Βρείτε το χρόνο να χαλαρώσετε μαζί με το παιδί σας. Να πείτε κάποιο αστείο, να δείτε μαζί μια ταινία, να παίξετε τάβλι, να πάτε στα μαγαζιά κ.τ.λ. Η ζωή πρέπει να έχει και τη χαρούμενη και ανάλαφρη πλευρά της.

Ø Επιδιώξτε να έχετε προσωπική ζωή και μην περιμένετε να ικανοποιήσετε τις ανάγκες σας μόνο μέσα από τα παιδιά σας. Τα παιδιά δεν πρέπει να αποτελούν τη μοναδική πηγή αυτοεκπλήρωσης των γονέων.

Αποφύγετε…

Ø Να φωνάζετε στα παιδιά.

Ø Να απειλείτε. «Αν εσύ δεν… τότε θα σου δείξω εγώ!».

Ø Να συγκρίνετε τα παιδιά μεταξύ τους. «Είδες ο Γιώργος; Γιατί αυτός και όχι εσύ;».

Ø Να δίνετε υποσχέσεις που δεν πρόκειται να τηρήσετε. «Αν περάσεις στις εξετάσεις, θα σε αφήσω να ξενυχτάς κάθε βράδυ».

Ø Να τρομάζετε τα παιδιά. «Αν δεν περάσεις, κάηκες!».

Ø Να μπερδεύετε τα παιδιά. «Αν δεν μπεις στο Μαθηματικό δεν πειράζει, αλλά να ξέρεις ότι θα στενοχωρηθούμε πολύ ο μπαμπάς σου και εγώ!».

Ø Να δημιουργείτε ενοχές στα παιδιά. «Ο καημένος ο πατέρας σου θα αρρωστήσει αν δει τους βαθμούς σου! Αυτός που σε αγαπάει και γίνεται κομμάτια για σένα!».

Ø Να τα παρακαλάτε. «Σε παρακαλώ, χρυσούλι μου, κάν’ το για μένα. Κάν’ το για μένα, εγώ που σε λατρεύω!»

Ø Να τα κατασκοπεύετε. Να κρυφακούτε στο τηλέφωνο, να ψάχνετε τα συρτάρια τους, να διαβάζετε κρυφά το προσωπικό τους ημερολόγιο κτλ.

Ø Να κάνετε για τα παιδιά πράγματα που μπορούν να κάνουν μόνα τους

Ø Και πάνω από όλα, αποφύγετε να τα απορρίπτετε. «Δεν αξίζεις τίποτα! Είσαι ένας άχρηστος! Είσαι ανόητος! Είσαι τεμπέλης!».

 

ΠΑΝΟΣ ΛΕΛΟΣ

Συμβουλές για μια σωστή προετοιμασία
Ο χρόνος για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2012 έχει ήδη ξεκινήσει να μετράει αντίστροφα. 110.000 περίπου υποψήφιοι μαθητές θα ριχτούν στον αγώνα για τη διεκδίκηση 77.000 περίπου θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης. Αγώνας σκληρός και ψυχοφθόρος, αν αναλογιστεί κανείς πως οι μαθητές στην πλειονότητά τους έχουν προετοιμαστεί για τη στιγμή αυτή εδώ και δύο χρόνια. Το θέμα, βεβαίως, που κυριαρχεί κάθε χρόνο στις παραμονές των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι το άγχος των μαθητών και των γονιών τους. Αυτό το περιβόητο «άγχος» που όλοι θέλουν να ελέγξουν και να διαχειριστούν με τρόπο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση των υποψηφίων. Από τη δική μας πλευρά, εμείς οι καθηγητές – φροντιστές, που αναλάβαμε να προετοιμάσουμε μεθοδικά και υπεύθυνα όλο αυτό το διάστημα τους νέους γι’ αυτή τη στιγμή, κάνουμε μερικές συστάσεις στους μαθητές μας και τους γονείς τους, για την πιο αποτελεσματική προετοιμασία τους.

Αρχικά, αυτό που παρατηρείται κάθε χρόνο από τους περισσότερους μαθητές είναι να προδικάζουν αρνητικά το αποτέλεσμα των εξετάσεων. «Αν δεν περάσω, τι θα κάνω; Τι θα πουν οι γονείς μου; Ή, ακόμα, τι θα πει ο κόσμος;» Τέτοιες συμπεριφορές είναι συνηθισμένες. Οι μαθητές υποβάλλουν τον εαυτό τους σε ένα αρνητικό κλίμα σαν να προσπαθούν ν’ αμυνθούν σ’ ένα ενδεχόμενο αποτέλεσμα που δεν τους ικανοποιεί. Γι’ αυτό απαιτείται τόσο οι γονείς όσο και οι καθηγητές να καλλιεργούν στον υποψήφιο θετικό κλίμα, να τον εμψυχώνουν και να του παρέχουν θετική ενέργεια.

Σίγουρα, σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι συνθήκες που επικρατούν στο σπίτι για τη μελέτη του νέου. Το αν ο μαθητής προτιμά να κάνει τις επαναλήψεις του το πρωί ή το απόγευμα, είναι προσωπική του υπόθεση. Αναμφισβήτητα, υπάρχουν μαθητές που αποδίδουν πιο πολύ στη μελέτη τους μια συγκεκριμένη στιγμή, ακόμα και το βράδυ. Εδώ, λοιπόν, ο μαθητής έχει την ευχέρεια της προσωπικής του επιλογής. Πρέπει, όμως, να προσέξει ένα πράγμα: την ξεκούρασή του. Ο ύπνος είναι απαραίτητος (7 ώρες τουλάχιστον συνιστούν οι ψυχολόγοι καθημερινά) και μάλιστα να αφιερώνει τη μία περίπου ώρα το μεσημέρι. Επίσης, αν αισθανθεί κόπωση, να μη διστάσει να χαλαρώσει με μια ολιγόλεπτη βόλτα μόνος ή με παρέα. Η αναζωογόνηση του εγκεφάλου με φρέσκο αέρα ανανεώνει τη διάθεση και ξεκουράζει ψυχολογικά το νέο.

Από την άλλη, η οργάνωση και η διαχείριση του χρόνου αποτελούν σίγουρα το θεμέλιο της επιτυχίας. Γι’ αυτό απαιτείται από την πλευρά των μαθητών πειθαρχία στον κύκλο των επαναλήψεων, τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που οι ίδιοι έχουν θέσει και συνολική οργάνωση στο διάβασμα. Για παράδειγμα, καλό είναι να ολοκληρώνουν τη μελέτη και την επανάληψη ενός μαθήματος, χωρίς να παρεμβάλλεται η ενασχόληση με άλλο μάθημα. Σ’ αυτό μπορούν να συμβάλουν και οι φροντιστές καθηγητές, οι οποίοι οφείλουν να δίνουν το χρόνο για την ολοκλήρωση ενός μαθήματος προσφέροντας έτσι αίσθημα ανακούφισης και ικανοποίησης στους μαθητές.

Όλα αυτά είναι μερικές μόνο προτάσεις και συμβουλές που παρέχονται στους υποψηφίους από εμάς τους καθηγητές για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών μας. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση υπάρχει η μοναδική προσωπικότητα του νέου, που οργανώνει και φέρει εις πέρας την προσπάθειά του με το δικό τους τρόπο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, υπάρχει ένα τρίπτυχο που αποτελεί κανόνα για κάθε υποψήφιο: θετική σκέψη – οργανωτικό πνεύμα – καθαρό μυαλό.

Ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη και καλή τύχη σε όλους τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2012.

 

 

MUST :Καλή επιτυχία κι από εμάς!

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Ζούμε έναν εφιάλτη Αντηλιακό, το MUST του καλοκαιριού »
You are here